Careyn maakt gebruik van cookies om onze content beter op uw voorkeuren af te kunnen stemmen.
 

Mindfulness

Mindfulness betekent opmerkzaamheid. Het is een manier van aandachtig omgaan met alles wat je meemaakt zonder daar allerlei conclusies aan te verbinden, deze leveren namelijk de meeste stress en piekergedachten op. De cursus is een mentale vaardigheidstraining en leert u beter om te gaan met stress. 

De automatische piloot uitzetten,
meer rust en leven met aandacht.

Aanvullende informatie

De wereld om ons heen wordt steeds hectischer en stressvoller. Hierdoor is het steeds lastiger om een balans te vinden tussen werk, studie en privé, en het nemen van rust en ontspanning. Centraal binnen mindfulness staat het trainen van aandacht.

Door je aandacht te trainen gaat u positieve ervaringen meer opmerken en wordt u minder lang meegesleept door negatieve ervaringen. Per saldo leidt dit tot meer levensgeluk. U kunt mindfulness zien als een training voor uw hersenen - u traint de fitheid en veerkracht van uw brein.

Wat bereik je ermee?

  • meer rust
  • beter slapen
  • beter omgaan met pijn en spanning
  • meer zelfvertrouwen
  • optimistischer in het leven staan

 

Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde training en is zeer effectief gebleken. De training die wordt aangeboden is een geprotocolleerd 8-weeks programma MBSR/MBCT.

Deze training is voor volwassenen, man of vrouw. Voor een ieder die aan zijn/haar gezondheid wil werken en bereidheid om beter om te leren gaan met de onvermijdelijke hindernissen in ons leven. Mensen met chronische pijnklachten, piekergedachten en/of stemmingswisselingen hebben veel baat bij deze training.

Proeflessen Spijkenisse

… gehaast, gestresst gevoel, piekeren …

Mindfulness is populair. Steeds meer wordt duidelijk dat een bewuste levensstijl een positieve invloed heeft op ons lichamelijk en geestelijk welzijn. Mindfulness is een krachtige methode die behulpzaam is om jezelf in de snel veranderende maatschappij staande te houden.

… Ga het zelf ervaren, en daarna oordelen …

Ben je nieuwsgierig en vraag je je af welke toegevoegde waarde in aandacht leven voor jou heeft? Ik nodig je uit om te ervaren en daarna te oordelen of mindfulness iets voor je kan betekenen. Geef je op!

Tijdens een 2 uur durende bijeenkomst maak je kennis met verschillende korte oefeningen, wordt de geschiedenis en de effecten van in aandacht leven uiteengezet. Tevens is er ruimte om vragen te stellen. Na afloop kun je zelf bepalen of een 8-weekse mindfulnesstraining iets voor jou kan betekenen.

Prijs: € 10,00

Bij aanmelding 8-weekse training wordt dit bedrag in mindering gebracht. 

Informatie opvragen voor de proeflessen kan via:
Telefoon: 06-28803897
E-mail: info@youcanbe.nl

Cursusduur & Kosten 2017

De cursus bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 uur.

Met een Careyn Kaart kunt u meedoen voor € 249,-.
Zonder Careyn Kaart betaalt u € 325,-.

Aanmelden

Aanmelden kan via de agenda hieronder. Selecteer de cursus van uw keuze en schrijf uw in. Ook kunt u contact met ons opnemen via tel. 088 123 99 88 of keuzepakket@careyn.nl.

Voorwaarden

Bekijk hier de cursusvoorwaarden

Artikel Yoga en mindfulness

Yoga & Mindfulness; deze twee worden vaak met elkaar verward. Bovendien worden ze beide ook nog wel eens gezien als zweverig. Maar wat is dan Yoga en Mindfulness? Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen?

Beide geven een antwoord op stress en disbalans.

Wat is yoga?
Yoga betekent samenvoegen, verbinden, eenheid. Yoga is een middel, een weg om lichter in het leven te staan, doordat je lichamelijk en geestelijk in balans komt. Yoga brengt je rust, ontspanning en harmonie.

Door yoga word je met het lichaam geconfronteerd. Door de lichaamsoefeningen merk je waar je soepel bent of waar wat stijver, waar de oefening je gemakkelijk afgaat of waar het wat lastiger is. Je merkt waar je spieren wat meer gespannen zijn of waar ontspannen. Je kunt gaan vergelijken hoe de oefening een andere keer is gegaan of je vergelijkt je soms met de ander.

Yoga geeft ontspanning door inspanning. De fysieke oefeningen worden gekoppeld aan de ademhaling. Daardoor wordt je rustiger, kun je beter ontspannen en voel je je minder gehaast en gestrest.

Yoga wordt ook wel genoemd “meditatie in beweging”.

Wat is Mindfulness?
Mindfulness is een training in aandacht en bewustwording. We gaan hierbij uit van de opbouw oftewel de structuur van de vier gebieden van de hersenen:

1. De hersenstam, ofwel het reptielenbrein; reguleert alle lichamelijke activiteiten zoals bv de ademhaling, de hartslag, darmfunctie’s, honger, slaap, sexuele functies, overlevingsreacties als vechten, vluchten en verstijven.

2
. Het lymbische systeem, ofwel het zoogdierenbrein; hierin zetelen onze gevoelens en emoties, hechting en afkeer.

3. De neocortex, ofwel het menselijke brein; hierin zetelen onze waarnemingsprocessen, motorische functies, denken, leren, intuïtie en creativiteit.

4. De prefrontale cortex; creëren, vergelijken, voorstellen, bewustzijn van processen, impulscontrole, afstemmen, inleven, empathie, compassie en andere hogere functies.

Bij Mindfulness (training) gaan we bewust aandacht geven aan deze processen; onze gedachten, onze gevoelens, onze lichaamsreacties en onze reacties erop. Dit is niet hetzelfde als proberen te veranderen, maar juist aandacht geven aan alles wat zich aandient op een speciale manier; open, vriendelijk en mild (niet oordelend). Hierdoor kan de hersenstam ontspannen en nemen gevoelens van stress af.

Door Aandacht te geven word je je meer en meer bewust van hoe je in wisselende situaties functioneert en reageert. Waar je eerst reageerde op de automatische piloot, leer je nu te reageren vanuit bewustzijn. Nieuwe inzichten ontstaan. Je leert beter met je energie om te gaan, doordat je leert wat je energie kost en wat je energie oplevert. 

Mindfulness is een Stressreductieprogramma. In de training maken we gebruik van Oosterse psychologie (uit het Boeddhisme), Westerse psychologie en Neurowetenschappelijk onderzoek.

We combineren lichaamsoefeningen (mindfulness yoga), met aandachtgerichte oefeningen (mindfulnessmeditatie), ademhalingsoefeningen en geven uitleg over de werking van de hersenen. Dus geen hocus-pocus of zweverig gedoe, maar “down to earth” training.

Mindfulness kan onder andere helpen bij stressklachten (stressvermindering en stresshantering), slaapproblemen , burn-out klachten, (chronische) vermoeidheidsklachten en fysieke klachten.

Mindfulness geeft energie en vitaliteit en helpt je om inzicht te krijgen in gewoontepatronen en hoe deze te doorbreken. Verder zorgt het voor een beter concentratievermogen en helpt het bij het ontwikkelen van innerlijke rust en emotionele stabiliteit. Je leert blij te zijn met wie je bent en wat je doet. Je mag aandacht geven aan jezelf en anderen zonder dat je je hierover schuldig hoeft te voelen. Je leert je eigen grenzen ontdekken en bewaken. Je krijgt een betere balans tussen werk en privé. 

Mindfulness geeft je de ruimte om weer/meer te genieten van wat het leven jou te bieden heeft.

Breda
A
nita de Bodt (mindfulness trainer en personal coach)

Agenda

Er staan op dit moment geen trainingen op de agenda.

Deel deze pagina: